fredag den 18. juni 2010

Skvalderkålsfrikaldeller



I min biotop, har jeg rigtig meget svalderkål, og der er jo rigtig mange der har det i sine haver. Det er rigtig svært at komme af med, og jeg har hørt at i stedet for at prøve, skal man hellere spise det. Jeg har søgt lidt på nettet og er kommet frem til følgende. Skvalderkålen breder sig utrolig nemt og der skal kun en lille rod stump til at starte en ny plante. Skvalderkålens artsnavn er podagraria.

Lidt kulturhistorie om skvalderkålen

”Podragraria” kommer fra det græske ord ”podagra” og betyder fodgigt. Derfor sagdes det tidligere at den kunne helbrede dette. Oprindeligt er plantet indført at munkene i middelalderen som grønsag, der også kunne bruges som lægeplante. Det er en vitaminrig plante og den kommer tidligt i foråret og derfor har det været en vigtig grønsag. Udover at være blevet brugt som grønsag har den også været brugt som naturlægemiddel mod fordøjelsesproblemer og blærelidelser[1].

Jeg fandt en opskrift og ville jeg da prøve af hvordan det smagte.

Skvalderkålsfrikadeller

Sommer

Ingredienser
? pers/stk.

400 g skvalderkål (ca.1½ dl) evt. suplér med persille, løvstikke el. andet.
2 æggeblommer
4-5 ss- raspsalt, peber2 ss.
olie [2].

Jeg gik ud i min biotop og havde en pose med, hvor jeg kunne samle skvalderkålen i. Inde i køkkenet fandt jeg ingredienserne frem. Jeg startede med at pille de store stilke fra bladene og skylle det. Efter det hakkede jeg skvalderkålen helt fint og rørte den sammen de øvrige ingredienser. Lavede det af halvdelen. Ca. 200 gram. Jeg formede 9 små frikadeller og stegte dem på en pande med olie i 5 min på hver side.
Det var rigtig sjovt, da jeg ikke er den bedste kok, men de blev rigtig gode og smagte faktisk rigtigt godt, det er rigtig sjovt at man kan lave noget godt mad af noget som alle haveejere synes er en pestilens.

[1] http://danskeblomster.dk/Skvalderkaal.html
[2] http://www.maduniverset.dk/opskrift.php/1904/Billigt-mad-opskrifter/Skvalderkaalsfrikadeller

Ingen kommentarer:

Send en kommentar