tirsdag den 25. maj 2010

Biotop opg. 3




På udkig i min Biotop d. 2/5

I dag var jeg igen på udkig i min biotop. Jeg vidste ikke helt hvad jeg skulle gå efter, så jeg blev nysgerrig omkring hvad det var for nogle planter der voksede på min biotop.
Jeg tog nogle billeder, jeg synes det kunne værre spændende at lave en aktivitet hvor jeg art bestemte nogle af de træer, blomster og planter der er på min biotop, for først og fremmest få en viden om hvad der vokser der.
Det første der faldt mig ind var at jeg ville finde ud af hvad det var for nogle træer.


Efter at have kigget nærmere på billedet og sammenlignet med min tabel, kan jeg komme frem til at det må værre en hassel. Når jeg nu tænker over det, vidste jeg det egentlig godt, fordi den kommer med hasselnødder, som vi nyder godt af.





I bunden af min biotop, lå der rigtig mange hasselnødder. De var helt dækket til med blade så jeg kunne først se dem da jeg tog bladene til side.
Den her hasselnød tror jeg der har været et dyr i som har spist hele nøden, den var i hvert fald helt tom.
Efter at have søgt lidt på nettet kommer jeg frem til, at der er en lave som spiser nøden hen over sommeren for at blive en stor nøddesnudebille. Ud over billen som spiser indholdet er der også rift om dem, som der stadig er noget i. Mus og egern vil gerne have fat i hassel nødderne og jeg tror det er en af disse dyr der har haft fat i min nød, da hullet var ret stort. [1]
[1] http://www.haven.dk/hwarticles.asp?detail=12466







I min biotop er der også en meget flot og stor busk, med lyserøde blomster på. Den falder i øjnene med det samme man kigger på min biotop, den er utrolig flot lige nu.

Efter at have slået det op er jeg kommet frem til at det er en Blodribs. Jeg har læst mig frem til at blodribsens bær ikke er giftige, det er ingen af ribsenes bær[1]. Blodribsen stammer fra Nordamerika den bliver op til 2, 5 m høj og blomstre i april/maj[2].
[1] http://www.husetoghaven.dk
[2] Lademanns blomsteratlas










En anden farverig blomst i min biotop som også er rigtig flot nu, er en blå blomst, den er ikke så stor, men den falder alligevel i øjnene.
Jeg har slået den op og er kommet frem til at det er en to bladet skilla. Den stammer fra middelhavsområdet og blomster som den tidligste af skilla arterne i marts/april.
Det er en løgplante og bliver også kaldt blomstrende stjernehyacint[1].


Didaktisk overvejelse

Da jeg gik i gang med opgaven viste jeg ikke helt hvad jeg skulle. Da jeg kom ud i min biotop, vidste jeg med det samme at jeg synes der var på tide at jeg art bestemte de træer og planter jeg synes var dem der vækkede min interesse.
Jeg tænkte at det var væsentligt at vide og det var også noget at det jeg kunne forestille mig at tage børnene med ud i skoven og lave, finde træer og slå dem op i forskellige opslagsbøger. Børnene kan ud fra dette lære hvilke træer og planter der lever i den danske natur.
[1] http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=11522

Ingen kommentarer:

Send en kommentar